Ken je de situatie waarin je graag een verhaal wil vertellen waar je mee zit? Waarop de ander na (en soms al tijdens) het gesprek begint met het aandragen van oplossingen, terwijl je hier helemaal niet op zit te wachten. Of herken je de situatie dat je de ander heel graag wil helpen, maar dat deze blijkbaar helemaal niet op je oplossingen zit te wachten en geïrriteerd is?
Eigenlijk is het heel mooi dat we de ander graag van dienst willen zijn. Maar de vraag is hoe we de ander het beste van dienst kunnen zijn. Door oplossingen aan te reiken of door te luisteren? Dit is een belangrijke vraag waar veel misverstanden rondom ontstaan. Het antwoord is per situatie afhankelijk. Soms wil iemand graag zijn verhaal doen, zijn gal spugen, zijn ongenoegens delen zonder dat je iets hoeft te doen behalve te luisteren. Het gehoord worden is dan voldoende voor de persoon of gaandeweg het verhaal krijgt de persoon inzicht in zijn probleem door het te vertellen. En in sommige situaties wil de persoon graag dat je met hem of haar meedenkt. Maar wanneer doe je wat, luisteren of meedenken. Dat is niet altijd even duidelijk, daarom is het handig om dit te vragen. Wil je dat ik met je meedenk of dat ik naar je luister? Andersom kan natuurlijk ook. Als je wilt dat er alleen naar je geluisterd wordt of dat je wilt dat iemand met je meedenkt geef dit dan aan. Bijvoorbeeld: “Ik zie dat je me graag wilt helpen, maar luisteren is voor mij voldoende.” of “Ik wil graag iets delen, je hoeft me alleen maar even aan te horen.”.