Je herkent het vast wel: je vraagt een collega of hij jou wil helpen en je krijgt een ‘nee’ als antwoord. Je laat het er liever bij zitten, al doe je dat inwendig mopperend. Als coach hoor ik dit regelmatig. Simpele stappen, zoals doorvragen en onderhandelen, worden niet gezet. Doe je dit wel, dan kan dat vaak tot verrassende uitkomsten leiden.
Je kunt het nee-antwoord accepteren en het hierbij laten zitten. Maar heb je dan alle mogelijkheden ten volle benut? Ik denk van niet. Er zijn verschillende manieren om tot een andere uitkomst te komen. Ze vergroten je mogelijkheden om hulp te krijgen.
Vraag door
Als je vraagt waarom je collega je niet kan helpen, kan dit begrip opleveren voor zijn standpunt. Je collega zit bijvoorbeeld zelf tot over zijn oren in het werk. Met deze wetenschap kun je naar je leidinggevende stappen en jouw probleem bij hem aankaarten en samen een oplossing zoeken. Je leidinggevende weet misschien iemand anders die jou kan helpen.
Als je collega je vertelt dat hij zelf ook druk bezig is om iets af te krijgen, kun je hem natuurlijk vragen of hij je hierna wil helpen.
Bied hulp aan
Je kunt je collega aanbieden hem te helpen bij zijn werk, zodat hij op zijn beurt jou weer verder kan helpen. In eerste instantie lijkt het erop dat je meer werk creëert voor jezelf. Maar in tegenstelling tot wat je zou verwachten, bespaart deze aanpak je uiteindelijk tijd.
Stel je assertief op
Jij hebt je collega regelmatig uitgeholpen, maar nu jij hulp nodig hebt laat hij het afweten. Wees niet terughoudend en breng dit ter sprake. Geef aan dat je het belangrijk vindt dat jullie elkaar uithelpen. Jij verwacht voor jouw helpende hand ook hulp terug als jij het nodig hebt. Voor wat hoort wat.
Welke andere mogelijkheden zijn er?
Stel je begripvol op en vraag welke andere mogelijkheden er zijn. Waar kan je collega je wel bij helpen. Al is het iets kleins, het levert je altijd tijdwinst op.
Breng de gevolgen in kaart
Laat je collega weten wat de gevolgen voor jullie allemaal zijn als deze opdracht niet of onvoldoende gedaan wordt. Hierdoor breng je het probleem voor iedereen duidelijk in kaart en kunnen jullie samen een beslissing nemen.