Deze titel lijkt wat mysterieus, als je hem echter in de juiste context ziet, is hij uitermate praktisch. Ik leerde deze zin jaren geleden tijdens mijn rijlessen. Hij betekende toen: als je een situatie niet kunt overzien, handel hier dan naar zodat je de situatie wel kunt overzien. Maar in andere contexten is hij ook handig. Denk bijvoorbeeld aan deadlines of aan onduidelijkheden in opdrachten of in communicatie.
Veel van mijn klanten hebben de neiging om, als hun bordje overvol is, in een overdrive te gaan. Heel hard werken, rennen, vele zaken tegelijk doen en met weinig reflectie in die drukte handelen en keuzes maken. Meestal is dit inefficiënt gedrag en brengt het vooral veel energieverlies teweeg. Bovendien maak je in die hectiek meestal niet de beste keuzes. Vaak zie je al aankomen dat je bord overvol raakt, dat een e-mail of opdracht onduidelijk is of dat je niet snapt wat iemand bedoelt. Maar wat doe je ermee? Ga je gewoon door in een situatie zonder overzicht of zet je een handeling in om het overzicht weer te krijgen?
Bij een aankomend overvol bord kun je in gesprek gaan met je leidinggevende, taken schrappen en opnieuw prioriteiten stellen. Een deadline die niet gehaald wordt, kun je communiceren, dat kun je vooraf bespreken. Vaak hebben mensen daar meer begrip voor dan dat je hem overschrijdt en sorry zegt. Bij onduidelijke communicatie kun je doorvragen naar wat de ander precies bedoelt of verwacht. Al deze zaken kun je inzetten als je ziet aankomen dat je iets niet ziet, niet gaat redden of niet snapt.