Als coach kom ik met talloze onhandige meningen in aanraking. Iedereen heeft een mening, maar soms werkt een mening in ons nadeel. In dit artikel kun je zien hoe je op een simpele manier een mening kunt bijstellen. Omdat een voorbeeld de theorie wat meer leven in blaast, gebruik ik ter illustratie een voorbeeld. Het voorbeeld is van een buitenlandse klant die ik ooit in begeleiding heb gehad.
In één van de eerste gesprekken die ik met deze klant had, vertelt deze klant mij dat hij Nederlanders niet vertrouwd. Ik was enigszins verbaasd omdat het een uitspraak was die ik nog niet eerder had gehoord. De uitspraak stond overigens los van mij, daar ik de Belgische nationaliteit heb. Bij deze klant was dit een voordeel. Ik vroeg hem hoe hij tot deze overtuiging was gekomen. Zijn eerste reactie was dat het geen overtuiging was, maar een voldongen feit. Na doorvragen werd duidelijk dat het kwam door vervelende ervaringen. In het gesprek dat hierop volgde kwam naar voren dat zijn overtuiging een gesprek met een Nederlander kleurt en dat dit in zijn nadeel werkt. Hij stond er voor open om hier in de begeleiding naar te kijken.
Je kan een mens niets leren; je kan hem alleen helpen het zelf te ontdekken in zichzelf
Galileo Galilei
Ik hoorde zijn verhaal en kon me heel goed voorstellen dat hij op basis van deze ervaringen zo’n mening had gevormd. Daar deze mening hem kon belemmeren in het contact met anderen, wilde ik hem een andere kant laten zien. Ik deed dit eigenlijk door heel logisch met hem te gaan nadenken.
Ik vroeg hem: “Hoeveel mensen waren betrokken bij al deze voorbeelden?” “Een stuk of 15 mensen.” antwoordde hij. Ik vertelde hem vervolgens, “Nederland telt ongeveer 16.000.000 mensen. Mogelijk zijn er van misschien zo’n 4 van die 16 miljoen of meer niet of gedeeltelijk niet Nederlands. Dan blijven er nog zo’n 12 miljoen over. Geloof je dat er tussen die 12 miljoen niemand is die je kunt vertrouwen?”
Door deze redenatie plaatste ik zijn stelling “Nederlanders zijn niet te vertrouwen” in een ander daglicht. Hierdoor werd de focus op zijn negatieve ervaringen verlegd naar een andere manier van denken waarin weer mogelijkheden waren. Begrijp bij dit voorbeeld goed, dat ik de deur slechts op een kier heb gekregen om een andere zienswijze op Nederlanders te krijgen. Een kier, maar niettemin een opening.
Little by little one walks far
Peruvian Proverb
Interesse in communicatie?
Vraag vrijblijvend informatie aan voor een individuele training in communicatie of een bedrijfstraining communicatie voor een groep. Individueel wordt de training op mijn kantoor te sittard gegeven. De bedrijfstraining kan ook te Sittard worden gegeven, maar ook incompany door heel Limburg.