Het continue gaan voor de 10. Herken je dit bij jezelf of herken je het bij anderen? Hoewel het een nobel streven lijkt, kan er ook een ongezonde kant aan zitten. Ongezond is het als je er in doorschiet of als je het op een verkeerd moment doet. Maar waar is het punt dat ambitie doorslaat in ongezond gedrag?
Wat ik zelf belangrijk vind hierbij is de context. Stel je zit op de middelbare school, je woont nog thuis, pa en ma faciliteren je dak boven je hoofd, je eten, wassen wellicht je kleding en heel misschien is moeders zo verzorgend dat ze ook nog je kamer opruimt. Je hebt een avond in de week bijbaantje en je ziet je vrienden regelmatig. Daarnaast kun je de school goed aan, loop je niet op je tenen en hebt er lol in. Als je in deze context wil gaan voor een 10 voor één of meerdere vakken omdat je er plezier in schept en/ of je het vind het enorm interessant vindt, dan zou ik dat zeker doen.
Is je context echter dat je op jezelf of samen woont, zelf je boodschappen doet, je eten kookt, het huishouden moeten doen en de was. Daarnaast een baan hebt die uitdagend is en/of carrière mogelijkheden biedt, regelmatig je vrienden ziet en een aantal hobby’s hebt. Dan wordt de context al anders om vol voor een 10 op je werk te gaan. Volg je daarbij een opleiding of zorg je voor je ouders, heb je kinderen, heb je een zieke partner, heb je een vereniging die veel tijd vergt enzovoort. Dan wordt de druk nog wat meer opgevoerd. Wil je in zo’n context altijd voor de 10 gaan dan ga je je grenzen voelen.
Daarnaast vergen veel banen tegenwoordig steeds meer van ons. Op de middelbare school hadden we wellicht een 7-tal vakken misschien wat meer, op het hoger onderwijs hadden we nog wat meer vakken. Maar nu in ons werk hebben we, als we het zouden vergelijken, veel meer projecten lopen. Er wordt meer van ons gevraagd, problemen worden complexer en er spelen andere belangen. Ook zijn er in deze tijd veel reorganisaties, wat er in de regel vaak op neer komt dat er evenveel (en soms meer) werk met minder mensen gedaan moet worden.
Wil je dit alles bij elkaar opgeteld nog steeds op alle vlakken voor de 10 gaan, dan is de kans aanzienlijk dat je dit niet lang volhoudt.
Vaak helpt het je om je bewust te zijn van de context waarin je leeft, zodat je beseft wat reëel en wat niet reëel is. Het helpt ook om te beseffen dat het gewoon niet menselijk is om overal een 10 te blijven scoren. De 10 in een volwassen context is een balans hebben tussen de taken die je kiest, de kwaliteit die je wilt leveren en je goed voelen. Vele 7’s en 8’en kunnen samen in een goede balans, in een goede gezondheid en met veel plezier toch als een 10 voelen.