Onze mening of oordeel speelt een belangrijke rol in onze communicatie. De manier waarop we een situatie of iemands gedrag zien, beïnvloedt ons in onder andere onze toon, wat we zeggen en welke houding we aannemen. Hierdoor kan het verloop van een gesprek eigenlijk al in belangrijke mate bepaald zijn voordat het gesprek heeft plaatsgevonden.
De aandacht is hier vooral gericht op bewustwording van hoe je denkt en hoe je je voelt tijdens het praten in een bepaalde situatie of met een bepaald iemand. Vervolgens werken we aan hoe je deze situatie of persoon anders kunt zien of ervaren. Een andere kijk, een andere beleving kan een wereld van verschil maken in een gesprek.
Vraagstukken die hierin geregeld aan bod komen:
- Welke overtuigingen heb ik? Welke helpen mij en welke remmen mij af in gesprekken?
- Hoe kan ik schepper zijn van de situatie in plaats van slachtoffer? Hoe kan ik meer de regie over mezelf krijgen in die situatie?
- Hoe kan ik oordeellozer kijken naar bepaalde situaties en/of bepaalde personen? Maar ook, hoe kan ik oordeellozer kijken naar mezelf?
- Wat heb ik nodig om de dingen die me dwarszitten te durven zeggen?
De coaching kan, indien wenselijk, gecombineerd worden met een stukje trainen van je communicatieve vaardigheden. Hier oefen je vooral gesprekstechnieken zoals feedback geven en ontvangen, luistervaardigheden en slecht nieuws gesprekken.