De waan van de dag

Druk, Druk, Druk! Tijd te kort? Verlies je regelmatig het overzicht? Stress? Speciaal voor jou dit artikel. Lees meer…

Een onderwerp dat regelmatig in mijn coaching ter sprake komt, is “de waan van de dag”. Controleverlies, stress, tijd te kort en geen overzicht meer hebben, zijn klachten die hierbij horen. Werken wordt dan overleven in plaats van leven.

Interessant om te onderzoeken is hoe het komt dat de persoon in kwestie dit “overkomt”.
Vaak hoor ik uitspraken als “Dat is de bedrijfscultuur bij ons”, “Daar krijg ik betaald voor”, “Dat is nu eenmaal zo…”. Als coach kan ik er voor kiezen om hierin mee te gaan. Maar dan zit ik voor mijn gevoel de tijd te vullen met medelijden hoe erg de klant het heeft en hoe slecht georganiseerd het bedrijf is. Kortom; de slachtofferrol en de verwijtsfeer.

Omdat ik hier niet voor betaald wil krijgen, pak ik het anders aan. Ik wil immers met mijn begeleiding bereiken dat de klant groeit in zelfstandigheid, zelfverzekerdheid en  mogelijkheden tot zijn beschikking heeft als hij de deur uit gaat. Samen met de klant onderzoek ik waarom hij het zo aanpakt. In het begin van de zoektocht geeft de klant geregeld aan dat hij het erg druk heeft door de vele e-mails, telefoontjes, taken en gesprekken. Hierin zit volgens mij niet de kern van het probleem.

Ik ga nog een laag dieper met de klant en vind overtuigingen en gedachten achter zijn handelen, zoals:

  • “Ik vind het veel te leuk, ik wil het allemaal doen.”
  • “Ik kan niet “Nee” zeggen, omdat ik dan anderen of een bepaalde andere teleurstel.”
  • “Ik wil de controle hebben.”
  • “Ik ben onvervangbaar.”
  • “Ik wil niet falen.”
  • “Ik wil dat ze me aardig vinden/ goedkeuren.”
  • Etc.

Door het vinden van de overtuigingen en gedachten kunnen we al veel verhelpen. Toch zit hier nog een laag of meerdere lagen onder. Want wat maakt bijvoorbeeld dat iemand die goedkeuring zoekt of die controle nastreeft? Dat zijn vragen die bij de kern komen.

De strekking van mijn onderzoeken is neem ik aan duidelijk. Wat ik de klant vervolgens leer is dat hij een keuze heeft in zijn handelen. Er zijn namelijk andere mogelijkheden en andere denkwijzen. Dit doe ik deels door met hem nieuwe mogelijkheden te onderzoeken en deels door met hem de oude patronen af te bouwen. In geleidelijk tempo brokkelt het oude af en bouwt het nieuwe op. Hierdoor verandert hij in een werknemer of leidinggevende die bewust met zijn dag kan omgaan. Waardoor hij opeens wel keuzes kan maken, prioriteiten kan stellen, moeilijke zaken los kan laten en zijn vrije tijd op het werk (pauzes) en buiten het werk ook echt vrije tijd wordt.

Conclusie:
De waan van de dag is naar mijn mening een keuze. Maar wel een keuze die je pas kunt maken als je weet dat je een keuze hebt.

Tijd is het meest waardevolle wat een mens kan besteden
Diogenes Laërtius

Kleine tips die een groot verschil kunnen maken en die je direct kunt toepassen:

  • Start de dag in rust. Zeker als je veel te doen hebt is het belangrijk om niet gestrest op je werk aan te komen. Het resultaat is dan vaak dat je gestrest van de ene situatie naar de andere stapt. Het is moeilijker om je dan op zo’n dag te ontspannen. Door de dag in rust te beginnen en in rust je werk binnen te komen, is de kans groter dat je die rust die dag met je mee kunt nemen. In ieder geval zal de ochtend niet zo hectisch zijn als anders. Belangrijk is het om de rust gedurende de dag vast te houden. Door pauzes bijvoorbeeld. Geloof me, het is mogelijk!
  • Je telefoon en computer hebben een aan en uitknop. Gebruik die dan ook! Spreek met jezelf af dat je op vaste tijdstippen per dag je mail en voicemail checkt. Voor veel functies is dit mogelijk. Het fijne hiervan is dat je al je aandacht kunt focussen op iets anders. Want houd er rekening mee dat een inkomend mailtje of telefoontje deze focus verstoort. Niet alleen voor dat moment, maar het duurt ook weer even voor dat je weer dezelfde concentratie hebt.
  • Bekijk je agenda en kijk naar de zaken die zijn ingepland. Wat is de “echte” reden dat ze zijn ingepland? Is het nodig dat je iedere activiteit zelf doet? Is het nodig dat je bij iedere afspraak/ overleg/ vergadering bent? Delegeer, annuleer, werk samen of doe zaken via de mail indien mogelijk.
  • Gebruik je pauzes als pauze en niet als extra werktijd. Je baas is je misschien dankbaar, maar je lichaam niet. Op langere termijn heeft de baas een veel effectievere werknemer aan je als je die pauzes neemt. Je focus gedurende de dag blijft scherper, waardoor je meer kwaliteit biedt. Tevens is het voor jezelf een stuk aangenamer. Het gevoel van “overleven” op het werk wordt hierdoor minder en je komt meer toe aan het leven. Nog een groter voordeel is dat je als je je energie overdag regelmatig oplaadt ’s avonds meer waard bent.

“Leef niet alsof je nog duizenden jaren voor je hebt. Het noodlot zit je op de hielen. Neem het er goed van zolang leven en kracht tot je beschikking staan.”
Marcus Aurelius