Een veel voorkomend fenomeen is dat we vaak verwachten dat de ander zoals ons reageert. Als deze dit vervolgens niet doet is dit volkomen onbegrijpelijk voor ons. In dit artikel vind je een metafoor die je wellicht helpt als je van bovenstaande geregeld last hebt.
Een metafoor die ik mijn klanten weleens meegeef is de volgende. Ga terug naar de tijd dat je een opleiding afsloot. Waarschijnlijk zat je met een groep mensen in de les gedurende de opleiding en bestond je opleiding uit verschillende vakken. Ga eens bij je zelf na of iedereen in het afstuderen dezelfde punten had. Zag je niet een verschil in niveau, zag je niet verschillen in inspanning? Wellicht had je bij de één volkomen vertrouwen in zijn of haar vaardigheden en bij de ander was je toch meer twijfelend. Ook al hadden zij na afloop van de opleiding hetzelfde diploma in handen.
Zo is het ook met verwachtingen. Niet iedereen heeft dezelfde cijfers op dezelfde gebieden. In een recente coachsessie riep een klant: “Een leidinggevende behoort toch te weten hoe die moet communiceren!”. Een leidinggevende functie geeft echter geen garanties voor een goede communicatie. Wellicht was hij in de metafoor van de cijferlijst goed in bepaalde vakken en hebben ze hem vanwege zijn goede punten gematst met zijn mindere communicatie en toch zijn diploma gegeven.
We zijn allemaal anders en hebben allemaal een verschillende cijferlijst die ook nog eens context gevoelig is. Het helpt dus om hier anders naar te kijken. Ook helpt het om, als de ander anders reageert dan verwacht, nieuwsgierig te zijn naar waarom dat hij het anders aanpakt. Dit helpt ons om onze verwachtingen bij te stellen, de ander beter te kunnen plaatsen en te begrijpen.