Welkom in deel 2 in de serie LinkedIn vanaf het begin. In deel 1 heb ik al beschreven wat LinkedIn is en wat het kan doen voor de gebruiker. In dit deel zal ik enkele ‘best practices’ beschrijven die jou hopelijk zullen helpen om nog optimaler gebruik te maken van LinkedIn.
Het profiel
Voor velen is er veel voordeel te halen uit het profiel. Het profiel is wordt heel vaak niet volledig ingevuld omdat het ‘veel werk is’ of een aantal stappen vereist waarvan de drempel nog wat hoog ligt. Het vragen om een aanbeveling (recommendation) of het schrijven van een samenvatting (summary) zijn enkele voorbeelden hiervan. Een volledig ingevuld profiel zal vaker in de zoekresultaten terugkomen op LinkedIn. Zo zal je profiel vaker terugkomen wanneer mensen specifiek op zoek zijn naar een specialist. Gelukkig heeft LinkedIn een hulpmiddel welke je procentueel vertelt in hoeverre het profiel compleet is.
Het is verstandig om bij het completeren van het profiel uit te gaan van enkele ‘keywords’. Deze keywords kunnen de vindbaarheid verhogen op LinkedIn. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat deze keywords goed definiëren wie je bent en wat je doet. Kies er ook niet teveel, twee a drie is voldoende.
Het beste resultaat bereik je wanneer deze keywords op verschillende plaatsen binnen het profiel terug komen. Van boven naar beneden op de pagina zijn dit;
- – In de ‘Professional ‘Headline’
– Current position (experience)
– Bij ‘Past experience’
– In de ‘Summary’
– En bij de lijst specialiteiten.
Gevonden worden is natuurlijk belangrijk omdat dit meer zakelijke leads kan opleveren, omdat je als expert meer in het oog springt en zodat mensen natuurlijk de persoon kunnen vinden die ze zoeken. Jij.
Verdere uitbreiding
Daarnaast kun je het profiel verder uitbreiden met ‘Applications’. Wanneer je zelf een WordPress blog bijhoudt, kun je deze aan je profiel toevoegen. Door het toevoegen van een blog zien bezoekers waar je over schrijft. Dit kan belangrijk zijn om je leiderschapspositie te versterken en daarnaast vanwege een stukje professionele positionering. Als je veel leest, zoals ikzelf, kun je een Amazon Reading list toevoegen. In deze reading list kun je bijhouden welke boeken je leest maar ook recenties of aanbevelingen toevoegen. Je hele netwerk (en potentiele nieuwe connecties) zien welke boeken je bezighouden. Ik heb er zelf de gewoonte van gemaakt om een uitgebreide review te schrijven van elk boek dat ik heb gelezen. Zo ziet iedereen mijn mening over een bepaald boek. Naast deze twee veelgebruikte applicaties zijn er nog legio meer. Met SlideShare kun je direct presentaties delen, en met TripIt kan je hele netwerk zien waar je je bevindt en waarom.
Om je verder te profileren kun je een aantal groepen joinen. Join groepen die relevant zijn aan de industie waar je je in bevindt. Binnen deze groepen kun je jezelf verder professioneel positioneren, maar vooral ook in contact raken met andere leden. Dit kan nieuwe inzichten opleveren, of je in staat stellen om anderen te helpen met je eigen expertise. Zo hou je ook je kennis up-to-date.
Tot zover deel 2 in de serie “LinkedIn vanaf het begin”. Vragen of opmerkingen zijn zeer welkom en kunnen in de comments worden gezet. Ludo Thijs en ikzelf zijn ook op LinkedIn te vinden. In het volgende, en tevens het laatste deel geef ik korte tips die het gebruik van LinkedIn nog verder verbeteren. Tot dan!