Linkedin een makkelijke manier om zakelijk te netwerken en je netwerk te onderhouden. Heb jij al een LinkedIn account? Zoja, weet je zeker dat je er optimaal gebruik van maakt? Merk je dat het effect heeft? Op deze vragen en meer ga ik de komende weken antwoord geven.
Dit is het eerste artikel in een korte serie blogs die jou gaat helpen bij het effectief gebruiken van je LinkedIn account. Laat ik mij eerst even kort voorstellen; mijn naam is Emiel Sondag en ik ben een 26 jarige Communicatie en Multimedia student uit Maastricht. Omdat ik afstudeer in Social Media, heeft Ludo mij benaderd om een gast-blog te schrijven over LinkedIn. Hij bemerkte nog redelijk wat onbekendheid met dit platform.
Wat is LinkedIn?
LinkedIn stelt gebruikers in staat om in contact te komen met personen die ook een profiel hebben op de site. Misschien zijn dit personen die je persoonlijk kent, of ontmoet hebt op een conferentie. Deze personen zijn toe te voegen als contacten aan je persoonlijke profiel. Zo heb je altijd de juiste contactgegevens bij de hand, en hou je je netwerk bij. Over een periode bouw je een netwerk op welke zeer waardevol kan zijn voor het vinden van professionele kansen, of het vinden van een nieuwe baan.
Wat doet LinkedIn voor mij?
LinkedIn wordt door sommigen nog beschouwd als een clubje voor ‘zakenbobo’s’ voor wie Hyves of Facebook te kinderlijk is. Het wordt door velen benaderd als een platform waar zoveel mogelijk vriendjes verzameld dienen te worden als spiegeling van succes. En, mede door deze onjuiste beeldvorming zijn er genoeg mensen die daarom geen LinkedIn account hebben. Toch raar want van de statements hierboven klopt maar weinig. LinkedIn is namelijk het grootste professionele netwerk van de wereld. Mits goed gebruikt is Linkedin een sterk middel om jezelf zakelijk beter in de markt te profileren.
LinkedIn zorgt er voor dat je je contacten niet uit het oog verliest. Af en toe springen je connecties weer in het oog wanneer deze een verandering aanbrengen in hun profiel. Het is makkelijk je gedachten of interessante berichten te delen met je connecties, en zo spring je weer even in het oog van je connecties. Hiermee hou je het contact warm, en versterk je je leiderschapspositie. Zo zijn mensen die gepassioneerd hun vak uitoefenen en dit ook uitdragen, een uitstekende advertentie van zichzelf.
LinkedIn dient daarnaast ook als een online Curriculum Vitae. Je kunt je werk ervaring aangeven of aanbevelingen ontvangen. Naast het opbouwen van je netwerk, bouw je ook een profiel op. Na een tijd kan deze steeds uitgebreider worden. Je profileert je op deze manier als een betrouwbaar persoon met aantoonbare werkervaring, kennis of passie, misschien zelfs wel met aanbevelingen van anderen. Deze aanbevelingen laten aan anderen zien wat voor persoon je bent, hoe je werkt en wat je waarde is.
Gevonden worden
Als mensen je naam Googlen is het wenselijk dat mensen je kunnen vinden en bereiken. Of op zijn minst zien wie je bent of waar je mee bezig bent. Het lijkt er bijna op dat LinkedIn hoog staat aangeschreven bij Google, want als je iemand Googled die een LinkedIn profiel heeft, komt deze vrijwel altijd redelijk hoog in de zoekresultaten terug. Voor velen is dit een belangrijk gegeven omdat een website, of in dit geval het LinkedIn profiel, vaak het allereerste klantcontact is. Eerste indrukken tellen nog steeds mee, ook online.
Tot zover dit eerste artikel over LinkedIn. Uiteraard zijn Ludo Thijs en ikzelf ook te vinden op LinkedIn. Voeg ons gerust toe. Ik ga graag in op eventuele vragen in de comments.
In het volgende artikel zal ik enkele ‘best practices’ beschrijven in het gebruik van LinkedIn.
One thought on “LinkedIn vanaf het begin – Deel 1”
Comments are closed.