Waarom slaan sommige ideeën wel aan en andere totaal niet? Hoe verbeter je de kans van slagen van (jouw) waardevolle ideeën? Hier gaat de Plakfactor van Chip en Dan Heath over.
Ik vond dit boek heel toegankelijk. Het is vlot en grappig geschreven, waarbij theorie wordt beschreven door middel van voorbeelden uit de praktijk. Je krijgt inzichten en handvatten die je direct kunt inzetten.
Een tip uit het boek die ik zelf heel waardevol vond. Stel je moet een presentatie of een training geven, of iets schrijven. Je hebt veel ideeën en/ of informatie die je wilt overbrengen. Maar je hebt maar een beperkt aantal regels of bent beperkt in de tijd of je wilt de aandacht van de ander houden en niet overspoelen met allerlei informatie. Hoe maak je dan een keuze?
In het boek vond ik hiervoor een helpende metafoor om tot een keuze te komen:
Stel je zit in een oorlogsgebied en je bent een oorlogsreporter. Je kunt nog één telegram, een korte boodschap, doorsturen voordat de lijn afgesneden wordt door de vijand. Welke boodschap zou je dan doorsturen?
Ik vind deze metafoor erg relativerend en helpend om tot een keuze te komen in wat ik wil overdragen. Een andere voorbeeld uit dit boek kun je hier vinden.